Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2021 13:43 - ИСТИННО и ДЕЙСТВИТЕЛНО
Автор: lik Категория: Лични дневници   
Прочетен: 686 Коментари: 1 Гласове:
3

Последна промяна: 29.01.2021 13:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Георг  Фридрих  Хегел

                          ИСТИННО  И  ДЕЙСТВИТЕЛНО

                  “Действителността е самодвижението. Между различните изводи, които произтичат от казаното, можем да изтъкнем този, че знанието е действително и може да се излага само като наука или като система;      

                    Това, че истинното е действително само като система или че субстанцията е всъщност субект, е изразено в представата, която изказва абсолютното като дух4 – най-възвишеното понятие, което при това принадлежи на новото време и на неговата религия.

                               Единствено духовното е действителното; то е същността или биващото в себе си – отнасящото се и определеното – инобитието  /105/ и битието за себе си – и в тази определеност или в своето битие вън от себе си то е оставащото в самото себе си; – или духовното е в себе си и за себе си. – Но то е това битие в себе си и за себе си, то е духовната субстанция. То трябва да бъде това също и за самото себе си, трябва да бъде знанието за духовното и знанието за себе си като знание за духа, т.е. то трябва да бъде като предмет на себе си, но също така непосредствено като снет, рефлектиран в себе си предмет.

                               Предметът е за себе си само за нас, доколкото неговото духовно съдържание е породено от  самия него; но, доколкото той и за самия себе си е за себе си, това самопораждане, чистото понятие, е за него същевременно предметният елемент, в който предметът има своето налично битие; а по този начин предметът в своето налично битие е за самия себе си рефлектиран в себе си предмет.

                            Духът, който, така развит, знае себе си  като дух, е науката. Тя е неговата действителност и царството, което той си изгражда в своя собствен елемент.“   
                             .............................................
                               
Според моето разбиране - пише   Хегел -, което трябва да се оправдае само чрез изложението на самата система, всичко се свежда до това истинното да се схване и изрази не само като субстанция, но също толкова и като субект...

                       По-нататък живата субстанция е битието, което е субект или, с други думи, което наистина е действително само доколкото тя е движението на пораждането на самата себе си или ПРЕДГОВОР 101 опосредстването на ставането на другата за самата себе си със самата себе си.

                      Субстанцията като субект е чиста проста отрицателност, а тъкмо поради това е раздвояването на простото или противоречащото удвояване, което отново е отрицанието на това безразлично различие и на неговата противоположност: само тази възстановяваща се еднаквост или рефлексията в самата себе си в инобитието – НЕ едно първоначално единство като такова или едно непосредствено единство като такова – Е истинно.

                     Истинното е ставането на самото себе си, кръгът, който предпоставя своя край като своя цел и има този край за свое начало и е действителен само чрез осъществяването и чрез своя край.“ /101/

                        „Истинното е цялото. А цялото е само същността, която се завършва чрез своето развитие. За абсолютното трябва да кажем, че то е всъщност резултат, че едва в края то е това, което то наистина е; и неговата природа се състои тъкмо в това да 102 Г. В. Фр. Хегел ◊ ФЕНОМЕНОЛОГИЯ НА ДУХА бъде нещо действително, субект или ставане на самото себе си.“

                       „Опосредстването е това, от което се плашат... 

                           Но тази уплаха в действителност произтича от непознаването на природата на опосредстването и на самото абсолютно познание. Защото опосредстването не е нищо друго освен движещата се еднаквост със самото себе си или то е рефлексия в самото себе си, моментът на биващия за себе си „аз“, чистата отрицателност или, сведено до своята чиста абстракция, то е простото ставане.

                              „Азът“ или ставането изобщо, това опосредстване тъкмо поради своята простота е ставащата непосредственост и самото непосредствено.

                               Ето защо е непознаване на разума, когато   РЕФЛЕКСИЯТА   се изключва от истинното и НЕ  се схваща като положителен момент на абсолютното. Тя  е  тази,  която  прави истинното   резултат,  но също така и снема тази противоположност спрямо неговото ставане; защото това ставане е също така просто и затова не се различава от формата на истинното да се показва в резултата като просто;   истинното е по-скоро тъкмо това връщане в простотата. –

                            Макар че зародишът е наистина човек в себе си, все пак той не е човек за себе си; той е човек за себе си само като развит разум, който е направил себе си това, което е той в себе си. Едва това е действителността на разума. Но самият този резултат е проста непосредственост, защото той е самосъзнатата свобода, която почива вътре в себе си и не е отстранила противоположността и не я изоставя настрана, а е примирена с нея.“

                              Казаното може да се изрази така, че разумът е целесъобразната дейност /102-103/

                   „Разумът е целесъобразната дейност. Издигането на мнимата природа над зле познаваното мислене и преди всичко изгонването на външната целесъобразност дискредитира изобщо формата на цел. Обаче, както и Аристотел определя природата като целесъобразна дейност, целта е непосредственото, намиращото се в покой, неподвижното, което само е движещо; така то е субект.

                      Способността му да движи, абстрактно взета, е битието за себе си или чистата отрицателност. Резултатът е същото, каквото е началото, само поради това, че началото е цел; или действителното е същото, каквото е неговото понятие, само поради това, че непосредственото има в самото себе си като цел насочеността към себе си или чистата действителност.

                       Осъществяваната цел или налично биващото действително нещо е движение и разгърнато ставане; но тъкмо това неспокойствие е насочеността към себе си; а насочеността към себе си е еднаква с онази непосредственост и простота на началото поради това, че тя е резултат, върналото се обратно в себе си – но тъкмо върналото се в себе си е насочеността към себе си, а насочеността към себе си е отнасящата се към себе си еднаквост и простота.“ /103/

                             



Гласувай:
3



1. lik - Ето това е Хегел...
29.01.2021 13:59
Така мисли Хегел, така се изразява. Очевидно ясно е, че за да може Хегел да бъде РАЗБРАН, е необходимо да бъде изследователски изучаван. Само доброто знание на български или немски език никак не е достатъчно дори за високо образован човек, дори за професионален учен. Гегел СЪЗДАВА ФИЛОСОФИЯТА като ЛОГИКА /но не Аристотелевата формална логика/ на САМОРАЗВИТИЕТО НА цялата ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ. Това е НОВА, тудна наука; нито е по личната воля, нито е по умствената настройка на всеки човек да ИЗУЧИ до степен на УСВОЯВАНЕ Хегеловата "НАУКАТА ЛОГИКА". Чест имам!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: lik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1261151
Постинги: 588
Коментари: 431
Гласове: 6310
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол