Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.11.2009 07:19 - МОЖЕ ЛИ Президантът ПЪРВАНОВ да ГОВОРИ ЯСНО?
Автор: lik Категория: Лични дневници   
Прочетен: 656 Коментари: 0 Гласове:
1



13.11.2009 Г.
петък
image

След церемонията по полагането на клетва от четиримата нови съдии в Конституционния съд бе обявено, че държавният глава Георги Първанов ще даде пресконферениця, но отсреща, в президентството. На смръщените погледи на журналистите бе подсказано, че смяната на сградите е, за да не се възприеме, че президентът разполага с конституционната обител.

Георги Първанов изчака журналистическите въпроси и след това направи кратко експозе. За 50 минути той нито веднъж не спомена името на премиера Бойко Борисов.

“Признавам, имах намерение да спестя коментарите, но играта загрубя. Говоря не само за недопустимия тон, а и за това, че се използва международното поле за атака към президентската институция, заяви Първанов. " Мнозина от вас дори са ми се сърдили, когато има нещо много злободневно в страната, а аз категорично съм отклонявал въпросите, когато съм в чужбина", каза президентът.

Глупаво е да си мерим международните авторитети. Знам наши приятели навън с какъв аршин ни мерят. Когато има подобни неща, те само могат да ни компрометират”, каза Първанов. Той изрази недоумение, че една негова среща със студенти “20-25-годишни момчета и момичета”, на която е искал да чуе мнението им за прехода, е наречена “вероломна”.

За импийчмънта и разномислието

- Има ли реална опасност за вашето отстраняване от длъжност, г-н президент?

- Нека тръгне процедурата за импийчмънт. Нека се намери някаква моя грешка по политически въпрос за тези 8 г. на преход. Сигурно има. И аз съм човек, и аз греша, но те не откриват грешки в политиката, а се занимават с процедура. Дали ще съберат достатъчно гласове в парламента за моето отзоваване, аз не мога да гадая. И да ви кажа откровено - малко ме интересува.

Аз участвам в този дебат с политически аргумент. Няма да правя математика и статистика. Но имам своето обяснение - просто управляващите бяха подразнени от разномислието. Забележете, не става дума дори за критика, а просто за различни позиции по общи въпроси на прехода. Дразни ги не дори критиката, а стремежът да се формулира най-естествен коректив.

Това е еднополюсният модел, за който говорих и на срещата със студентите. Той има и друго име, и друга квалификация. Засега ще се въздържа да я използвам, но се опасявам, че в обществото това мислене назрява. Защото това (б. р., реакцията)действително е груб опит да се задуши разномислието в неговия зародиш.

Господата Костов и Сидеров винаги са търсили и най-малкия повод за реванш от многобройните загубени битки от 2001 г. насам. За ГЕРБ е очевиден стремежът да премести дебатите от плоскостта на управлението върху измислени проблеми на миналото например. Аз съм готов да продължим и задълбочим спора кой кой е в миналото и в тези 20 г. на прехода. Нямам основание да се притеснявам. И този спор няма да е продуктивен.

- Макар че ден по-късно тонът срещу вас се промени, остават условията за отзоваването на двамата посланици от Турция и САЩ.

- Става дума за следното - в деня преди заседанието на Министерския съвет (съжалявам, че трябва да разказвам такива подробности, но твърде много неверни неща бяха изречени в пространството), в 17,30 ч в президентската администрация постъпи предложение за решение на МС.

Това не е съгласувателната процедура, а тя трябваше да се състои до този момент. Извинявайте, не е прилично в края на работния ден да се обадиш в президентската администрация и да искаш президентът на другата сутрин да рапортува с готов отговор.

Дано не му навредя на министъра на отбраната, но с него работим перфектно. Вие дори не сте разбрали, че имаше няколко проблема по указа за генералите, но те бяха изчистени именно със съгласувателна процедура..

Аз държа да се спазва тази процедура, не съм я измислил. И държа на нея не заради особености на характера, а защото тя обира луфтовете и пази такива деликатни сфери като дипломацията, отбраната и съдебната власт. Основателен е въпросът какво ще правим, когато министърът вече е свалил доверието от посланиците. Тежък, реален проблем, защото те са делегитимирани в очите на приемащи страни.

Впрочем как министърът (б. р., Румяна Желева) намери време да съгласува този въпрос със съответните страни, а не го направи с президента на страната. Ей, Богу, това не мога да го разбера!

Очаквам пакет от документи, които да ме убедят, че е правилно решението - дисциплинарно или не. Между другото знам, че по отношение на двамата посланици, дисциплинарния съвет на Външно министерство е предложил различни решения.

Нямам намерение да играя напук на правителството, защото знам, че това може да блокира до безконечност такива решения. Но когато има неприемливи предложения,, аз съм в правото си да кажа своето “не”.

Не е ли политическа чистка, когато се казва, че има прекалено много посланици от времето на тройната коалиция. Така ли ще я караме? Така само ще дискредитираме всички и тогава президентът къде ще ходи - ще трябва да подписва. Не става така.

-Но г-жа Желева на брифинг преди обед ( б. р., вчера) заяви, че е предоставила цялата необходима информация за посланиците.

- Очевидно с министър Желева се разминаваме в критериите за достатъчност на информацията. Тя смята, че проекторешението на МС е достатъчна информация. Но за мен не е. Впрочем аз се питам - преписката от Турция, като е пристигнала във Външно министерство, колко време е стояла там. Отваряна ли е, ако да, защо, кой е разрешил, кой носи отговорност. Отново ви казвам, за съжаление моята прогноза е, че оставането на двамата посланици е трудно постижимо, дори и да са най-чистите, просто защото те вече бяха достатъчно дискредитирани.

Разстоянието - “Дондуков” 1 и “Дондуков” 2

- Правилно ли е хората от “Дондуков” 1 и от “Дондуков” 2 да си говорят по медиите?

- Винаги съм се стремял да скъсявам разстоянието. Тези дебати трябва да се водят, но трябва да има и отворена врата, за да се запазят възможностите за ефективно взаимодействие. Надявам се диалогът да бъде възстановен, но на принципна основа. Ако някой мисли, че ще ме притесни и аз ще замълча и това ще бъде цената на диалога, дълбоко се лъже.

За правомощията на държавния глава

- Всъщност ваше задължение или ваше право е да се обръщате към парламента?

- Конституцията трябва да се чете и да се познава - чл. 98, ал. 2 и 14, разписват правото на президента да използва трибуната на парламента, за да отправя обръщения или да информира по въпроси, по които той прецени. Подчертавам право, не задължение. Впрочем да опровергая още една лъжа - не мога да си обясня как може представител на ръководството на управляващата партия ГЕРБ да заяви, че аз не съм бил в парламента. След като и вие добре помните, че почти всяка година аз правя своите обръщения към парламента.

Правил съм обръщения пряко към нацията или съм разговарял с медиите. Каква форма ще избере държавният глава, си е негова работа.

Парламентът е работно място на депутатите, не на президента.

“Петрол срещу храни”

- Повдигнат бе въпросът за сделката “Петрол срещу храни” - имате ли коментар?

- Тази сделка беше предмет на много дискусии, много проверки, в това число и парламентарна комисия. Нека да си правят каквито искат проверки. Впрочем, като става дума за петрола, може да проверят кой какво е спечелил от търговията с петрол по време на югоембаргото.

За правото на президента да говори

- Ако правото да се изказва мнение се отнеме на държавния глава, какви са гаранциите за хората, че ще могат да изразяват недоволство? След заплахата за импийчмънт вие ще смеете ли пак да критикувате управлението?

- Правото на държавния глава да изразява позиции не може да се отнеме, разбира се.

Мен няма да ме уплашат, но целта е да се стреснат много други хора. Защото когато има натиск върху държавния глава, какво ще си каже журналистът, какво ще си каже бизнесменът, какво ще си каже който и да е гражданин.

Но е очевидно, че обществото може да бъде разделено на такива, които имат право да критикуват и всички останали. Във всеки случай аз мисля, че политическият резултат от тези дебати е, че тайната коалиция излезе наяве. Досега имаше всякакви отговори и опровержения. Тайната коалиция е очеваден политически факт.

Законите - малко

- Колко закона на новите управляващи обнародвахте за последните три месеца?

- Това, което ме притеснява, е твърде скромното им количество. Става дума за ратификация и за технически промени.

Няма ги законите, които да решават проблемите на България. Това го казвам без злост. В условия на рецесия трябва да се стимулират потреблението и производството. Кризата трябва да роди нашите икономически лидери, които могат да направят силна, модерна икономическа политика. А иначе ще чакаме тя да бъде преодоляна в САЩ, след това в Западна Европа, а някога и у нас. Говорих за изхода от кризата преди няколко дни.

Няма ги законите, които ще стимулират българската икономика. Извинявайте, как ви звучи като програмна цел да се поддържат редовно контакти с Европейската комисия и други подобни неща.

Не съм окупирал чужди територии

- Готов ли сте да направите отстъпление от критиките ви към управляващите, с което да потушите по някакъв начин създалото се напрежение?

- Не съм окупирал никакви чужди територии, за да отстъпвам. Няма да има отстъпление от моите политически и граждански позиции, които съм утвърдил в последните осем години, откакто съм президент. Работил съм много добре с предишните правителства, особено с г-н Сакскобургготски и неговия екип, спорили сме много, но никога не сме стигали до задънена улица. И вие добре си спомняте това. И сега искам да стане същото, обратното е криза на институционалното взаимодействие.

-Вчера г-н Бойко Борисов не отговори на въпроса дали от събота до вчера се е чувал лично с вас. Бихте ли отговорили дали сте имали личен контакт?

- Не сме разговаряли последните дни.

За кенгурата

- Стана ясно, че ще отрежат бюджета на президентството с близо 1 млн. лв., имате ли коментар?

- Прочетох, че министър Дянков е изчислил колко струва моята визита в Корея и в Австралия и знам много добре, че екипът му е впрегнат да работи главно по схеми за президентската институция. Намирам това за двулично. В тази делегация имаше трима министри, няколко заместник-министри, депутат, шефове на политическите кабинети. Най-малко трябваше да каже, че солидарно поемам отговорността с тях.

Аз избягвам да правя цялостни анализи. Когато видях, че не се получава енергийната ни политика, реагирах. И тогава пак имаше вълна - по-малка в сравнение със сегашното цунами, но все пак доста мощна.

Да попитам ли сега какво става с енергийните проекти? Нищо няма да стане, защото прочетете бюджета и като откриете там средства за реализация на енергийни проекти, пак ще си говорим.

А исканията за извинения приемам като някакво особено тънко чувство за хумор. Единственото, за което ми идва наум, че мога да се извиня, за това, че са ме избрали над два милиона български избиратели.

Лилия ХРИСТОВСКА, Иво АНГЕЛОВ



Тагове:   може,


Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: lik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1261443
Постинги: 588
Коментари: 431
Гласове: 6310
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол