Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.01.2009 21:20 - КОГА ИНТЕРЕСЪТ ПОГУБВА ИСТИНАТА?
Автор: lik Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1465 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 11.01.2009 21:54


11.01.2009 г.

             Неделя

 

КОГА  ИНТЕРЕСЪТ ПОГУБВА  ИСТИНАТА?

                                  Българските граждани, заедно с гражданите на половин Европа, са набутани в невъзможността да схванат и да разберат каква е истината за големия студ и за руския газ. Но  преди да стигна дотам, ще представя схематично принципната връзка между човешката истина и човешкият интерес.
                                   В  Украйна потъват  руски  газ  и  европейски  морал, но това далеч - далеч не се отнася само за  безскрупулните  крадци и  лъжци  Юшченко  и  Тимошенко... 

                   Човешкото познание генетически се обуславя от практическите потребности на хората. Затова  би било прекалено наивно да се мисли, че истината може да бъде изцяло независима от човешките интереси.

                   Не  могат да бъдат изцяло независими от интересите нито истината и доброто, нито даже идеалът за красотата.

                  От  трите фундаментални категории – ИСТИНА,  ДОБРО  И КРАСОТА, най-непосредствено свързана с реалния практически живот е именно истината.  В  този  общ  смисъл, повтарям, никоя човешка истина не може да се търси и да се намира в сфера, която  няма нищо общо с практическия живот и неговите нужди.

                   И  все пак...

                  И  все пак не може всеки отделен човек, нито пък отделна група от хора да си имат своята истина. Ако някъде все още съществува такава драстична форма на парциализация, тя може да вирее единствено сред изцяло изолирани от света племенни групи,  или  пък сред тотално затворени самозадоволяващи  се религиозни  секти.

                   Някога,  по времето на Аристотел, представата за истинното познание се формира,  така да се каже, напълно обективистично. Снегът е бял, казвал е Аристотел,  не защото ние го наричаме бял, а тъкмо напротив – ние го наричаме бял, защото и без нашето наричане той си е бял.

                    С появата на християнството обаче се заражда и утвърждава съвършено друг подход към проблема за истината. Аз  съм  Син  на  Отца си, проповядвал Ийсус, защото ви казвам, че съм Син на Отца си.

                    Усещате ли преобръщането на Аристотелевия подход? Гръкът Стагирит би казал, разбира се, така: Аз  съм син на баща си, ЗАТОВА ви казвам, че съм син на баща си. Христос обаче говори по съвършено друг начин: Аз  ви  КАЗВАМ, че съм Син на Отца ми, Който ме е пратил, ЗАТОВА вие трябва да ми повярвате, че съм Син на Отца Ми, ЗАЩОТО  Съм  ви  казал.

                     Всъщност, великата историческа заслуга на християнството, гениалното  постижение, благодарение на което се създаде цялата европейска наука, култура и цивилизация, е  тъкмо в това радикално преобръщане на езическия,  античен гръко-римски начин на мислене и подход към света и човека.

                   Именно  християнството    създаде  и  утвърди  новото самочувствие на европейския човек, благодарение на което ново самочувствие европеецът повярвал, че светът  е такъв,  какъвто човекът го мисли и затова може да го направи.

                 Повече от хилядолетие и половина християнската трансформация на античното мислене  си остава главно в пределите на християнската религия, изкуството и  църквата.  Във  философията тази трансформация става окончателна едва при Имануел Кант.

                   Кант е световно признатият авторитет, който казва:

                  Дошло е време да преобърнем Аристотелевото разбиране за истината, съгласно което нашите знания трябва да съответствуват на предметите от външния свят. Време е,  продължава Имануел Кант, да кажем, че светът трябва да съответствува на нашите знания и понятия за него, а не че нашите понятия съответствуват на този външен свят.

                  И  когато по-късно Хегел в още по-драстична езикова форма изговаря същото,  никой в началото не го разбирал, а и до днес ежедневното съзнание /само то ли?/ не го разбира. Прочутата фраза на самият Хегел е следната:

                  „АКО ФАКТИТЕ НЕ СЪОТВЕТСТВУВАТ НА НАШИТЕ ПОНЯТИЯ, ТО ТОЛКОВА ПО-ЗЛЕ ЗА ФАКТИТЕ.”

                 А по-късно ще я перефразира, че всичко действително е разумно и всичко разумно е действително.

                 Но  това  е  точно философско КОПИЕ на подхода към света и човека, утвърден в проповедите на Ийсус Христос. Аз  казвам, че съм Син на Бога-Отец—учи  Христос -, затова съм Син на Бога –Отец. Аз казвам какъв е и какъв трябва да бъде светът – ще каже Хегел – ЗАТОВА СВЕТЪТ Е ТАКЪВ ИЛИ ЧОВЕКЪТ ЩЕ ГО НАПРАВИ ТАКЪВ. 
                  Тук  е, разбира се, и коренът на целият практико-теоретически революционен активизъм на марксизма, който постави комунизма като социална цел на човечеството, защото Карл  Маркс мислеше, че това е най-добрата форма на човешко социално устройство.
                   А  щом  като е най-добрата теоретическа, рационална и разумна форма,  то  той е най-добрата реално-практическа форма. Аз  казвам, твърди  Маркс, че комунизмът е най-доброто социално устройство за човека, следователно комунизмът Е най-доброто социално устройство.
                   Виждате ли откъде наднича целият, абсолютно целият Ийсус Христос?     
 
/следва.../





Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: lik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1258533
Постинги: 588
Коментари: 431
Гласове: 6310
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол