Прочетен: 1691 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 22.11.2008 22:38
22.11.2008 г.
СИСТЕМА, ЕЛЕМЕНТИ и СТРУКТУРА
на
ЧОВЕШКИЯ ДУХ
ЗНАНИЕ, СЪ – ЗНАНИЕ,
САМО – СЪ – ЗНАНИЕ
/предварителни тезиси/
В системата на човешкия дух изначални елементи са усещането и емоцията. Усещането е познавателен, а емоцията – оценъчен, ценностен елемент.
Първични усещания са ПРИВЛИЧАНЕТО и ОТБЛЪСКВАНЕТО на организма от средата и нещата в нея, с които организмът влиза във взаимодействие.
Първични емоции са УДОВОЛСТВИЕТО и НЕУДОВОЛСТВИЕТО, които възникват в процесите на привличане и отблъскване.
Дали човекът на ниво усещане ще бъде привличан или отблъскван от средата, от нещата в нея или от друг човек, това не зависи от него, а от средата и от другият човек. В привличането и отблъскването човекът бива ВЪВЛИЧАН спонтанно и независимо от това, дали го е искал или не.
Емоциите УДОВОЛСТВИЕ и НЕУДОВОЛСТВИЕ обаче са субективни психически преживявания, които се надстройват, така да се каже, като оценъчна скала върху усещанията. Човекът е система. Всякакви въздействия върху системата оказват влияние в посока на оптималното функциониране или нарушаване на оптималното функциониране на системата.
Всяка система /включително човешкият индивид/ притежава фиксирани вътрешни показатели за нейното оптимално функциониране – примерно температура, кръвно налягане, честота на сърдечния пулс и други.
Усещанията и емоциите са непосредствени, спонтанни. Те изразяват реални преживявания на човека при взаимодействие с реални обекти. Съдържанието на усещанията и емоциите се определя от качествата и състоянията на реалните външни системи, с които човекът спонтанно влиза във взаимодействия.
Човекът е мярка както за своите усещания, така и за своите емоции. Ако усещам някакъв външен предмет като голям, твърд или остър, то го усещам такъв, защото е голям, твърд и остър спрямо мен, а не изобщо. Средата предизвиква у мен удоволствие или неудоволствие затова, защото аз съм мярката за удоволствието или неудоволствието.
ВЪЗПРИЯТИЕТО вече има за свое непосредствено съдържание ОБРАЗИ, т.е. запаметени усещания, а не предмети от средата. Възприятието е станало възможно затова, защото в съдържанието му са обобщени резултатите от цялата филогенетическа еволюция на усещанията.
ВЪЗПРИЯТИТЯТА са, така да се каже, ОПОСРЕДОВАНИ усещания. Опосредоването се извършва посредством образите на предметите и техните качества. На ниво усещане ОКОТО различава само тъмнината от светлината; на ниво възприятие то различава реалните предмети един от друг. На ниво усещане УХОТО различава само шума от тишината; на ниво възриятие то различава звуковете по съдържание един от друг. Те са знаци, следователно обозначават образи, а не предмети.
Усещанията и възприятията дават на човека онова, което се нарича ЗНАНИЕ, непосредствено и опосредовано знание за средата.
Както на усещанията съответствуват емоциите, така на възприятията съответствуват чувствата. Чувствата вече не изразяват непосредствено удоволствие или неудоволствие; те изразяват отношение към образите на нещата, а не към самите неща.
Болката е усещане за самоотблъскване, което поражда емоция на силно неудоволствие, но страданието е вече чувство; чувството страдание даден индивид може да преживява и заради това, че друг индивид изпитва емоцията удоволствие. Мъжът страда, ако наблюдава как жена му изпитва удоволствие от общуването си с друг мъж.
ЛЮБОВТА е ИНТЕНЗИВНО УСЕЩАНЕ за ПРИВЛИЧАНЕ до СТЕПЕН на СЛИВАНЕ, което УСЕЩАНЕ поражда също така ИНТЕНЗИВНО ЕМОЦИОНАЛНО УДОВОЛСТВИЕ. ПОРАДИ ТАЗИ СВОЯ ПРИРОДА ЛЮБОВТА е СПОНТАННА, ЕСТЕСТВЕНА ЕМОЦИЯ, КОЯТО не ПОДЛЕЖИ НИТО на РАЦИОНАЛЕН, НИТО на ВОЛЕВИ КОНТРОЛ.
СЪ – ЗНАНИЕТО на ЧОВЕКА започва с ПРЕДСТАВАТА, с ФАНТАЗИЯТА, с ВЪОБРАЖЕНИЕТО. Докато в усещанията и възприятията си човешкият индивид е зависим от средата, понеже усеща и възприема това, с което влиза в непосредствено или опосредовано взаимодействие, то в ПРЕДСТАВИТЕ си човешкият индивид е господар на сетивния материал на усещанията и възприятията.
ПРЕДСТАВЯНЕТО, ВЪОБРАЗЯВАНЕТО, ФАНТАЗИРАНЕТО са психически процеси, които са присъщи ЕДИНСТВЕНО на ЧОВЕКА.
С представите и представянето /въобразяването, фантазирането/ се слага началото на човешкото СЪ – ЗНАНИЕ, което СЪ - ЗНАНИЕ вече изобщо не борави с непосредствените обекти от външния свят, а единствено с вече формираните ЗНАНИЯ за тези обекти под формата на усещания и възприятия.
Животинското равнище се простира до усещанията и възприятията, които са наистина ЗНАНИЕ, но НЕ и СЪ – ЗНАНИЕ.
Първоначално представите са обобщени субективни образи, запаметени усещания и възприятия. Но за да им придаде устойчиво битие, да ги направи поставени от самия себе си по думите на Хегел, човекът трябва да НАЗОВЕ, да ДАДЕ ИМЕ на представите, да ги обозначи с ДУМИ.
Генезисът на човешкия език започва с думите, а думите са необходими за наименоване, назоваване, обозначаване на ПРЕДСТАВИТЕ. Без думи е невъзможно трайното съществуване на човешки представи; човешкото СЪ – ЗНАНИЕ си самопоставя битие в и чрез думите; човекът е космически факт тогава, когато са факт думите като изначална форма на битието на езика.
/следва.../